Pembekal Pilihan Perduaan Dagangan Perisian Ulasan Secara Automatik.

Permainan pelantar pertama untuk menggunakan grafik perasankan datang tahun sebelum genre menjadi satu trend. Usaha untuk tayar pada tahun 1983 di ColecoVision ini dan beberapa platform komputer rumah. Tidak lama selepas ini, dalam permainan platform perasankan muncul pada komputer Commodore 64 dan Atari 800 yang dipanggil Snokie. perasankan tahap dan sederhana platform permainan di mana pemain melompat ke atas dari perangkap dan halangan, sama seperti bulan peronda. Sebagai sebahagian daripada genre nasen, pembangunannya adalah tidak kuat dipengaruhi oleh norma yang sedia ada, dan ia dikatakan menjadi pengaruh yang besar pada permainan sebaik sahaja ia. gaya permainan dan melaksanakan visi yang lebih matang dalam genre, dengan rupa bumi yang tidak sekata dan penekanan terhadap ketepatan melompat. yang ditawarkan tahap yang diberikan kedua-duanya secara mendatar dan menegak. permainan platform Super Mario Bros terus menjadi tahun yang besar bagi menatal platformers. Tanah adalah evolusi yang awal permainan platform yang telah lebih daripada halangan mudah melompat permainan seperti sebahagian daripada versi-versi terdahulunya.


kesan yang akan menjadi lebih biasa semasa generasi kedua pemapar. Menjelang akhir tahun ini, permainan platform perasankan adalah kukuh, tetapi ia tidak sehingga permainan tersebut membuat jalan mereka ke rumah konsol bahawa genre akan ditingkatkan ke tahap yang baru arus populariti. dikeluarkan untuk sistem hiburan Nintendo pada tahun 1985, menjadi archetype bagi banyak platformers untuk mengikuti. ke dalam menanggung lanun. Persekitaran adalah berbeza-beza, termasuk gunung, Gua, lautan, hutan dan Segmen-segmen dalam air.


Satu lagi siri platformer Sega yang bermula pada tahun yang sama adalah budak tertanya-tanya. Tajuk diberkas Nintendo sistem di Amerika Utara, Jepun, dan Eropah, dan kemudiannya menjual salinan lebih 40 juta, menurut dalam tahun 1999 Guinness Book of World Records. bermain elemen dengan tapak tradisional. Sega berusaha mencontohi kejayaan ini dengan siri Alex Kidd mereka, yang dimulakan pada 1986 pada sistem induk dengan Alex Kidd keajaiban dunia. Budak tertanya-tanya pula diilhamkan platformers Pulau pengembaraan, Dinasti wira, mel Popful dan Shantae. berdasarkan platformers adalah lebih sukar untuk membangunkan sistem riba ini.


Platformers pergi mudah alih di akhir 1980-an dengan permainan seperti Super Mario Land dan genre yang terus mengekalkan popularitinya, dengan banyak tajuk yang dikeluarkan untuk Game Boy dan Gear Permainan mudah alih sistem. gaya main pesat dan lebih penekanan terhadap teka-teki. Baru Super Mario Bros Ia menyerupai kemudian menatal platformers seperti budak tertanya-tanya dan Super Mario Bros dan diubah mungkin pengaruh yang langsung ke atas mereka. pemapar, komputer tangan ini menjadi sebuah bastion bagi permainan 2D pelantar, di mana mereka kekal popular. bit arked perkakasan, platform permainan secara amnya hanya skrol ke arah satu pada satu masa, biasanya tepi.


Em jujukan, jujukan pendaratan dan klon pelarian. atau menaik taraf sistem menggunakan memori cip pengawal pengurusan, dimasukkan ke dalam setiap kartrid berkaitan dengan berkesan. adalah dalam permainan platform tradisional yang sangat berjaya, menjual lebih daripada lima juta salinan di Jepun dan Amerika Utara semasa tahun pertama pelancaran. Permainan berasaskan pelantar untuk skrol fluidly dalam semua arah cara ini adalah klasik 1984 yang dinyatakan sebelum ini, legenda Kage. permainan pengembaraan, pemutus otak.


Super kesilapan, amat panned rekabentuk permainan vagueness dan lemah. linear pilihan membolehkan pemain untuk memilih yang sebahagian daripada permainan untuk bermain seterusnya. Sukan dunia seperti Metroid. Ini adalah berjumlah kedua-dua permainan yang linear seperti Super Mario Bros penerokaan berakhir dan berpandu. tindakan sekuel ke 5 psikik yang menatal dalam semua arah dan membolehkan pemain watak untuk membuat lompatan multistory yang besar, yang perlu untuk menavigasi gergasi, menegak berorientasikan tahap. Permainan tindakan dikenali memperkenalkan mekanik grappling cangkuk yang juga muncul dalam berpuluh-puluh kemudian platform permainan, termasuk cacing Jim dan Tomb Raider.


Walaupun pelbagai menatal nampaknya tidak penting pada masa itu, ia akan menjadi ciri yang membezakan generasi platformers. sejak mendapat pelbagai guna di Amerika Utara, dan seluruh Eropah, dan sejak terawal menggunakan konsep ini telah berkembang, terutamanya sebagai genre yang memuncak dalam populariti sepanjang separuh kedua tahun 1980-an. menunjukkan Apakah teknologi baru boleh lakukan untuk genre. bit rumah konsol menandakan satu langkah evolusi bagi genre.


Jadilah penekanan khusus pada mempunyai platform Perdana exclusive tajuk kepada format, menampilkan watak Maskot. Pada tahun 1989, Sega dikeluarkan Alex Kidd di Istana Enchanted. Pada masa kejadian dan Super NES dilancarkan, platform permainan telah genre paling popular dalam game konsol rumah dan telah dilihat sebagai penting untuk memenangi perang konsol.


Tajuk hanya sederhana berjaya, dan Sega sedar bahawa ia memerlukan Maskot yang kuat untuk menggerakkan unit kejadian. rakan-rakan, droid, harimau dan helang, untuk membantu melawan musuh-musuh. Bayang-bayang penari, dikeluarkan pada tahun yang sama, juga agar rakan AI, anjing yang akan mengikuti pemain dan membantu dalam pertempuran. Cocoron, platformer yang lewat untuk Famicom, memperkenalkan sifat sebenar penyesuaian, membolehkan pemain untuk membina watak dari kotak mainan yang dipenuhi dengan alat ganti. Untuk menyara hidup mati baru persaingan, Sega dikeluarkan motocross Hedgehog itu. lompatan yang terbaik dan gulung. agar menawarkan rekabentuk yang konservatif, benar dalam Rang undang-undang tradisi, motocross mempamerkan gaya baru Reka-bentuk yang dicapai oleh generasi baru perkakasan.


menandakan pelancaran SPN Super, bersama-sama dengan Super Mario dunia yang dinantikan. dengan sistem baru, dan diraih berpendapat bahawa permainan pelantar akan membuat atau memecahkan konsol. Sangat kerap ini telah dicirikan oleh tidak sabar, sindiran dan kerap quips.


kejayaan dengan anthropomorphisms yang berwarna terang sendiri. Watak Sonic dilihat sebagai model baharu bagi Maskot pada awal 1990an, terutama bagi sikapnya dilihat, yang disifatkan beliau sebagai pemberontak. -Maskot, yang termasuk seperti Gex, Bug! Kelawar, Possum menggerunkan dan Bubsy, kebanyakannya telah pudar dari perkaitan.


PC serasi, terima kasih kepada perkakasan video saham yang lebih berkuasa dan perkakasan Bunyi. Walaupun lama ada platform penting permainan komputer rumah, generasi kedua platform permainan untuk komputer muncul bersama-sama dengan gelombang baru konsol. Pada tahun 1990, DOS PC gaming dibuat satu kejayaan dalam genre. perhatian kepada secara beransur-ansur beralih dari genre tradisional 2D. Permainan seperti bayang-bayang binatang itu dan Turrican menunjukkan bahawa permainan platform komputer dapat menyaingi grafik dan bunyi mereka contemporaries konsol, dan Putera Parsi agar tahap animasi yang pernah berlaku sebelum ini.


Sega Saturn, PlayStation, dan Nintendo 64 namun ditawarkan beberapa permainan pelantar 2D yang berjaya. Castlevania: Symphony malam tertumpu kepada siri dan ditubuhkan asas yang baru untuk perlawanan Castlevania nanti. Pengembaraan kosmik dan Zaman gelap oleh perisian Apogee dan Jill hutan, Xargon dan Jack Tehuantepec Jazz oleh Epic MegaGames. Oddworld dan tengah-tengah kegelapan disimpan subgenre yang lahir dari putera Parsi hidup. Atari ST daripada disokong juga. dan Tempahan bertemu dengan jawapan suam pengkritik pada masa itu. dan pembuat kejahatan rode tinggi pada carta pada bulan-bulan selepas pelancarannya.


diberikan sprite 2D untuk watak-watak yang biasa, sama ke keldai Kong negara. Kesukaran menyesuaikan permainan platform untuk tiga dimensi membawa beberapa pemaju untuk berkompromi dengan berpasangan flash visual 3D dengan permainan tradisional 2D. Sambungannya memperbaiki Rekabentuknya, mempunyai beberapa kesan 3D seperti melompat antara latar hadapan dan latar belakang, dan kamera yang leper dan curving sekitar sudut. gaya PlayStation. Platformer 3D istilah biasanya merujuk kepada permainan itu ciri-ciri permainan dalam tiga dimensi dan polygonal grafik 3D. kerana mereka adalah gabungan 2D dan 3D. Cubaan pertama untuk membawa permainan pelantar 3D menggunakan grafik 2D dan perspektif pelepaan. Bongo Congo pada tahun 1983.


perspektif orang sambil minum untuk melompat ke atas lubang dan halangan. Pada tahun yang sama, saya, Robot, walaupun tidak platformer, ciri-ciri grafik 3D polygonal yang diisi, flat teduhan dan kamera kawalan pilihan, yang tidak meluas digunapakai oleh platformers sehingga 1990-an. menatal platformer pengembaraan Antartika dipanggil Penguin pengembaraan, yang direka oleh Hideo Kojima. WorldRunner, direka oleh Hironobu Sakaguchi dan Nasir Gebelli. orang rel penembak ruang Harrier. menatal hala tuju dan boleh melompat ke atas halangan-halangan dan chasms. Main bidang di mana pemain dimanipulasi bola melantun untuk melompat ke atas halangan-halangan dan perangkap. Dataran dikeluarkan sambungannya, JJ, kemudian pada tahun itu.


kerana ia menggunakan sudut pandangan yang tetap. adalah sebuah permainan 3D platform awal. skrin grafik 3D, pergerakan 3D yang benar dan kamera mudah alih, Semua pertama bagi genre. di bawah nama kontinum.


Contoh terawal platformer 3D yang benar adalah permainan komputer Perancis yang dipanggil gelombang Alpha, dicipta oleh Christophe de Dinechin dan diterbitkan oleh Infogrames pada tahun 1990 untuk Atari ST, Amiga, dan PC. Walaupun penampilan berbeza daripada platformers 2D popular hari, ia adalah dibilkan sebagai dalam permainan platform pada pembungkusan yang. diberikan sprite, banyak seperti di awal lancar Knight. Permainan Sega Saturn yang dilancarkan pada tahun 1995, menawarkan satu pendekatan yang lebih konservatif untuk tapak 3D yang benar.